Tähdenlentokuukausi

Tähdenlentokuukauden synty

Lokakuussa ympäri maailmaa vietetään Pregnancy and Infant Loss Awareness Month -teemakuukautta (tunnetaan myös nimellä Baby Loss Awareness Month), jolloin kiinnitetään huomiota raskaudenaikaisen menetyksen kokeneisiin, muistellaan menetettyjä pikkuisia ja kasvatetaan tietoisuutta raskaudenaikaisiin menetyksiin liittyen.
Teemakuukautta on vietetty vuodesta 1988, jolloin Yhdysvaltain tuolloinen presidentti Ronald Reagan julisti lokakuun viralliseksi Pregnancy and Infant Loss Awareness Monthiksi.

Pregnancy and Infant Loss Awareness Monthilla ei aikaisemmin ollut suomenkielistä nimeä eikä sitä ollut Suomessa juurikaan vietetty. Perustamisvuonnaan 2022 Tähti ry lanseerasi tälle lokakuiselle teemakuukaudelle suomenkielisen vastineen - Tähdenlentokuukauden. Tähdenlento symboloi mielestämme kauniisti sitä lyhyttä aikaa, jona saimme pitää menetetyt pikkuisemme luonamme.

Tähdenlentokuukausi on Tähti ry:n toimintavuoden merkittävin tapahtuma. Sen aikana yhdistys julkaisee sosiaalisen median tileillään monipuolisesti ja tiiviisti sisältöä raskaudenaikaisiin menetyksiin ja niitä kokeneisiin liittyen. Sosiaalisen median julkaisujen ja blogitekstien lisäksi sisältöön kuuluu vuodesta riippuen esimerkiksi vertaistukitapaamisia ja livelähetyksiä Instagramissa.

Vuonna 2024 Tähdenlentokuukautta vietetään Suomessa kolmatta kertaa. Tähti ry:llä on vuosittain jokin tietty näkökulma, josta menetysteemaa Tähdenlentokuukauden aikana käsitellään. Tänä vuonna kantavana teemana on yhteisöllisyyden merkitys - surutyötä tehdessä muut saman kokeneet ovat valtava voimavara.

Tähdenlentoviikko ja Tähdenlentopäivä

Tähdenlentokuukausi-nimityksen lisäksi Tähti ry on vakiinnuttanut käyttöön myös muita Pregnancy and Infant Loss Awareness Month -kuukauteen liittyviä suomenkielisiä termejä. Teemakuukauden keskiössä on Tähdenlentoviikko, jota vietetään joka vuosi 9.-15.10. ja joka pohjautuu kansainväliseen Baby Loss Awareness Weekiin.

Tähdenlentoviikko huipentuu Tähdenlentopäivään (Pregnancy and Infant Loss Remembrance Day), jota vietetään joka vuosi 15.10.
Lapsettomien yhdistys Simpukka ry lanseerasi Pregnancy and Infant Loss Remembrance Dayn Suomessa ansiokkaasti vuonna 2021 nimellä Keskenmenon kokeneiden päivä. Tähti ry käyttää päivästä nimitystä Tähdenlentopäivä, jolloin huomioon otetaan keskenmenon lisäksi myös muut raskaudenaikaiset menetykset.

Tähdenlentopäivän kohokohta on maailmanlaajuinen Wave of Light -muistohetki. Ihmiset ympäri maailman sytyttävät kynttilät 15.10. klo 19 paikallista aikaa ja polttavat niitä vähintään tunnin ajan kunnioittaakseen raskauden aikana tai vastasyntyneenä menehtyneiden pienokaisten muistoa.
Kun ihmiset ympäri maailman eri aikavyöhykkeillä sytyttävät kynttilän samaan kellonaikaan paikallista aikaa, seurauksena on katkeamaton valoaalto, joka pyyhkäisee ympäri maailman raskaudenaikaisten menetysten ja menetettyjen lasten muistoksi. Kaikki pienokaisiaan muistelevat ympäri maapallon voivat tuolloin kokea olevansa yhtä.

Tähti ry:n toiveena on, että Tähdenlentokuukausi oheistapahtumineen auttaa tuomaan raskaudenaikaisia menetyksiä näkyväksi Suomessa ja murtamaan tabuja aiheen ympäriltä. Olet tervetullut viettämään tätä lokakuista teemakuukautta kanssamme seuraamalla sosiaalisen median tilejämme tai nettisivujamme.

Lähteet:
Baby Loss Awareness Week (Sands)
Lapsettomien yhdistys Simpukka ry

Pregnancy After Loss Support